• Aktualności

            • Barbórka w szkolnej bibliotece

            • W szkolnej bibliotece obchodziliśmy Barbórkę, czyli Dzień Górnika – ważne i piękne śląskie święto. Z tej okazji wzięliśmy udział w spotkaniu online „Górnicze skarby”, przygotowanym w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.

              Pani z Publicznej Biblioteki Pedagogicznej RODN „WOM” w Częstochowie zabrała nas w niezwykłą podróż pod ziemię i… w świat śląskich legend. Dowiedzieliśmy się, jak naprawdę wygląda praca górnika, jakie umiejętności są potrzebne w kopalni i dlaczego to właśnie św. Barbara jest patronką górników.

              Podczas spotkania wirtualnie zwiedzaliśmy różne kopalnie,

              słuchaliśmy dźwięków górniczej orkiestry, która o świcie budzi mieszkańców Nikiszowca, poznaliśmy barwne postacie śląskich opowieści: Gwarki, Beboki i Skarbnika, odkrywaliśmy tradycje, którymi od lat żyją górnicze rodziny.

              Było ciekawie i momentami tajemniczo. Takie spotkania pokazują, jak bogata i piękna jest kultura naszego regionu — i jak wiele można się nauczyć, gdy czytanie łączy się z przygodą.

            • Od książki do scrapbooka- twórcze zakończenie omawiania lektur


            • Uczniowie klas 6c i 6d z nauczycielką języka polskiego panią Agnieszką Stasicą w nietypowy sposób podsumowali omawianie dwóch lektur "Hobbita" J.R.R.Tolkiena i "Katarynki" B.Prusa. Zamiast tradycyjnych notatek postawili na pracę zespołową i kreatywność.  Podczas zajęć powstały wyjątkowe scrapbooki, w których znalazły się ilustracje, cytaty, ciekawostki i własne interpretacje uczniów. Każda grupa stworzyła niepowtarzalną kompozycję, łącząc elementy plastyczne z treściami literackimi. Dzięki temu uczniowie nie tylko utrwalili wiedzę, ale również rozwijali umiejętności współpracy i twórczego myślenia. To była świetna okazja, by przekonać się, że literatura może inspirować do działań artystycznych i integracji w klasie. 

            • KONKURS: „Świąteczno-zimowy haft matematyczny”

            • KONKURS: „Świąteczno-zimowy haft matematyczny”dla uczniów klas 4–8 szkoły podstawowej

              Cele konkursu:

              • Rozwijanie kreatywności i wrażliwości estetycznej uczniów.

              • Doskonalenie umiejętności haftu matematycznego.

              • Rozbudzenie zainteresowania geometrią i sztuką użytkową.

              • Kultywowanie motywów świątecznych i zimowych w formie plastycznej.

              Zadanie konkursowe:

              • Zadaniem uczestnika jest wykonanie pracy techniką haftu matematycznego.

              • Praca musi być wykonana samodzielnie.

              • Format pracy: minimum A5 (dopuszczalne większe formaty).

              • Podkład pracy: kartka techniczna (blok techniczny).

              • Tematyka pracy: motywy świąteczne lub zimowe.

              • Dopuszcza się dodanie elementów malarstwa, rysunku lub ozdób, pod warunkiem że głównym elementem pozostaje haft matematyczny.

              Kryteria oceny:

              • Zgodność z tematem i techniką.

              • Estetyka wykonania.

              • Staranność i samodzielność.

              • Kreatywność i oryginalność pomysłu.

              • Kompozycja oraz wykorzystanie motywów świątecznych lub zimowych.

              Termin i miejsce składania prac:

              • Prace należy dostarczyć do nauczycieli matematyki do dnia 15.12.2025 r.

              • Każda praca powinna być podpisana na odwrocie: imię, nazwisko, klasa.

              Dodatkowe informacje:

              • Wszystkie prace zostaną zaprezentowane na wystawie szkolnej.

              • Każdy uczestnik otrzyma uwagę pozytywną z zachowania.

              • Laureaci otrzymają oceny celujące z matematyki, dyplomy oraz drobne nagrody.

              Zachęcamy do udziału!

            • Świetlica

            • W ostatnim tygodniu listopada w świetlicy szkolnej odbyło się wiele interesujących wydarzeń.

              Z okazji Dnia Misia dzieci poznały bajki ze swojego dzieciństwa oraz te, które wspominają ich rodzice. W ramach działań społecznych przygotowały także kartki dla seniorów, wykazując się empatią i kreatywnością.

              W kolejnych dniach, w czwartek i piątek, świetlica zamieniła się w szkołę magii. Uczestnicy zajęć brali udział w tworzeniu magnetycznych eliksirów oraz prostych doświadczeń, które wprowadziły ich w świat nauki i fantazji. Wydarzenia te dostarczyły dzieciom wielu pozytywnych emocji i inspiracji do dalszych działań.

              Tydzień zakończył się w atmosferze radości i zaangażowania, pozostawiając po sobie wiele miłych wspomnień.

            • Warsztaty z doradztwa zawodowego

            • W dniach 21.11 do 28.11.2025 r. w naszej szkole odbywały się Warsztaty z doradztwa zawodowego dla klas ósmych pod nazwą „Kierunek – profil edukacyjny lub zawodowy”. Były one prowadzone przez znakomitych trenerów Fundacji Rozwoju Wzrastam p. Artura Winiarskiego, p. Helenę Pomeroy i p. Karolinę Botor-Foltyn. Celem warsztatów było doprecyzowanie planów edukacyjnych i zawodowych uczniów, zaplanowanie działania na drodze do osiągnięcia wyznaczonego celu oraz wzmocnienie postawy odpowiedzialności za własne decyzje i działania. Warsztaty odbywały się w grupach do 5-ciu osób co pozwoliło trenerom na zastosowanie elastycznego podejścia opartego na celach i oczekiwaniach członków grupy, a także na dopasowywanie technik i metod pracy do sytuacji członków grupy.

            • AI na geografii

            • Klasa 7d uczestniczyła w niezwykłej lekcji geografii, którą poprowadził...Natan. Okazało sie, że jest On nie tylko mistrzem w sportach walki, ale człowiekiem wielu talentów. Natan przygotował ciekawe materiał, lekcje prowadził z niezwykłą lekkością przy wykorzytaniu AI, wiedział jak zachęcić kolegów do pracy i kiedy uspokoić nadmiar emocji w klasie - po prostu "urodzony" nauczyciel.

              Byłam zachwycona i pełna podziwu dla profesjonalizmu, jakim wykazał sie mój uczeń. Ogrom pracy, który włożył w przygotowanie prezentacji i kart pracy, dynamika z jaką prowadził lekcję, zasługują na najwyższą pochwałę. Brawo Natan! Niech nie zniechęcają Cię zarobki - masz talent i predyspozycje do bycia świetnym nauczycielem-mentorem

            • MATEMATYCZNA NOC W SZKOLE KL. V C

            • Czy cztery godziny matematyki w tygodniu to dużo? Cóż, klasa Vc uznała że zdecydowanie za mało i wpadła na pomysł zorganizowania Matematycznej Nocy w Szkole Nocowanka miała rozpocząć się 28 listopada o 17:30, jednak pierwsi uczestnicy zjawili się już godzinę wcześniej, aby pomóc mi w przygotowaniach. Pierwszym punktem nocowanki było oczywiście jedzenie, które piątoklasiści samodzielnie przygotowywali, ale zanim weszliśmy do kuchni, uczniowie musieli obliczyć ilości składników - powtórzyli w ten sposób działania na liczbach, ułamki i jednostki. Każda z czterech grup, przygotowała pizzę według instrukcji, odmierzając dokładnie ilości składników za pomocą wag i miarek. Podczas oczekiwania aż ciasto wyrośnie był czas na porządki w kuchni i zabawę "Jak dobrze Pani zna klasę 5c?". Gdy uczniowie byli już najedzeni przyszedł czas na matematyczny escape room- każda z 4 drużyn rozwiązywała matematyczne zadania, które schowane były w pogrążonej w ciemnościach szkole- odpowiedziami do zadań były numery sal i pomieszczeń, gdzie znajdowało się następne zadanie. Uczniowie byli bardzo zaangażowani i mimo późnej godziny biegali z góry na dół z latarkami w poszukiwaniu kolejnych zagadek. W ostatniej sali czekała na nich skrzynia skarbów, aby się do niej dostać musieli złamać szyfr- rozwiązać zagadkę logiczną. W skrzyni oprócz kluczy do szkoły czekała słodka niespodzianka. Skoro ostatnia zagadka była w sali 211 nie mogło zabraknąć małej lekcji chemii, której uczniowie przyglądali się z ciekawością i zainteresowaniem (o tej porze jeszcze takiej nie prowadziłam). Kolejnym punktem były matematyczne quizy, które na aplikacji Kahoot przygotował dla kolegów i koleżanek jeden z uczniów. Ale, nie tylko matematyką człowiek żyje prawda? Trochę wf-u o 2 w nocy jeszcze nikomu nie zaszkodziło, graliśmy w siatkówkę, koszykówkę i zbijaka. Mimo moich usilnych starań oni o 3 w nocy nadal nie byli zmęczeni, więc grali w berka i chowanego biegając po całej szkole z latarkami. Ostatni punkt to wspólny film 'Charlie i Fabryka Czekolady', po którym wszyscy, nawet największe gaduły usnęły. Kiedy po 7 zadzwonił budzik, żałowałam że nocowanka nie kończy się jednak o 9 czy 10... Podsumowując to był bardzo miło spędzony czas - nauka plus świetna zabawa to najlepsze połączenie Dziękuję wszystkim uczniom za obecność, zaangażowanie w zadania, super zabawę- obserwowanie was podczas daje wielką radość i satysfakcję. Dziękuję p. Kasi Rzeszutko za pomoc w ogarnięciu wszystkiego i wsparcie, gdy głos mi wysiadał...

              Ps. Słyszałam że są plany na Matematyczną Nocowankę cz. II ... To się świetnie składa bo nie zdążyłam zrealizować wszystkich pomysłów - czas jak zwykle pędził za szybko..

            • Warsztaty bioróżnorodności

            • W piątek uczniowie klas pierwszych wzięli udział w wyjątkowych warsztatach poświęconych bioróżnorodności Parku Śląskiego. Pracownicy parku wprowadzili nas w fascynujący świat zwierząt zamieszkujących to niezwykłe miejsce oraz opowiedzieli o najciekawszych atrakcjach, jakie można tam znaleźć.

              Była to świetna okazja, by połączyć naukę z bezpośrednią obserwacją przyrody

            • Bajtel Szychta w Sztolni Królowej Luizy!

            • Mamy wspaniałe wieści prosto z podziemi! Wczoraj, 27 listopada, klasy 3c i 3d wzięły udział w niesamowitej wycieczce do Zabrza, gdzie czekała na nich prawdziwa górnicza przygoda – „Bajtel Szychta” w Sztolni Królowej Luizy!

              ​Nasi uczniowie zamienili się w dzielnych górników i przez kilka godzin ciężko pracowali. Mogli poczuć, co to znaczy fedrować! Wśród ich zadań było m.in. cięcie drewna, rozkręcanie rurociągu, a nawet nauka udzielania pierwszej pomocy w trudnych warunkach.

              ​Dzieci wróciły z kopalni brudne od węgla, ale za to z uśmiechem od ucha do ucha i pełne wrażeń!

              ​Na szczęście, po tak ciężkiej szychcie, czekała na nich zasłużona nagroda: warsztaty mydełek, gdzie mogli własnoręcznie wykonać pachnącą pamiątkę, oraz pyszny poczęstunek tradycyjnymi śląskimi oblatami.

              ​To była nie tylko świetna zabawa, ale też cenna lekcja historii i szacunku dla ciężkiej pracy. Gratulujemy naszym młodym górnikom!

            • Dzieci z Bullerbyn

            • W piątek 28 października klasy 2d i 3a wybrały się na spektakl “Dzieci z Bullerbyn” do Teatru Małego Na deskach teatru mogli podziwiać grę aktorską jednego z uczniów naszej szkoły Gratulujemy!

            • Stołówka dla ptaków

            • Przed oknem biblioteki stołówka dla ptaków już czynna 24 godziny na dobę. Zapraszamy sikorki, wróble, dzwońce, czyże, gile, raniuszki, modraszki, rudziki i inne ptaszki. Pierwsi goście już nas odwiedzili i wracają, więc dania chyba są pyszne. A dla nas ucztą jest obserwowanie tych małych, ruchliwych głodomorów. Młodych ornitologów w naszej szkole nie brakuje. Dostawy ziarenek przyjmujemy w bibliotece. Można też wypełniać bezpośrednio karmniki.

            • W świetlicy

            • Świetliczaki biorą udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym 'Kolorowe uczucia Gucia'.Poznają różne uczucia i emocje. Dzieciaki już dowiedziały się jakie Gucio ma sposoby, żeby radzić sobie ze złością i nieśmiałością.

            • Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia

            • 21 listopada klasy 5 podczas lekcji matematyki obchodziły Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia. Uczniowie utrwalali tabliczkę mnożenia podczas gier i zabaw. Były wyścigi, gra w karty, labirynty z działaniami, wykreślanki, szyfrowanie sekretnych wiadomości i trochę muzyki To jedna z tych lekcji, gdzie 45 minut to za mało....

            • Noc w Szkole 5a

            • Pierwsza nocowanka w szkole 5a była… intensywna i zaskakująca …Nadzieja, że po: przebiegających z dreszczykiem emocji podchodach (dziewczyny przygotowały scenariusz perfekcyjnie!), energetycznych, wypalających chwilach zabawy w chowanego, wyczerpujących grach w kosza, piłkę nożną i siatkówkę i innych gier o zwycięstwo honorowe( piłkarzyki były świadkiem niezwykłych emocji), pokłady energii zastana wyczerpane jak na jedną noc, okazała się bezpodstawna Niezbadane są siły piątoklasistów!!!

              Nieliczne młode wojowniczki zdrzemnęły się na chwilkę . Pozostałe marki nocne kontynuowały harce i swawole do ostatnich chwil!

              Pytania: kiedy następna nocowanka? mówią same za siebie! To był radosny czas wspólnej - uczniów i nauczycielek- Pani Krystyny i Pani Urszuli- zabawy!!!

              Warto czasem zarwać noc (choć kolejny dzień daje się mocno we znaki), by poznać „ na nowo” fajnych, młodych ludzi

            • Muzeum Auschwitz- Birkenau

            • Dnia 27 listopada uczniowie klas ósmych odwiedzili Miejsce Pamięci i Muzeum Auschwitz- Birkenau. Dzięki tej lekcji przekonali się jak okrutny może być człowiek dla drugiego człowieka. Z przerażeniem oglądali warunki, w jakich żyli więźniowie. Z zaciekawieniem wysłuchali wiele smutnych historii, które nigdy nie powinny się wydarzyć. Nauczyli się, że nie można być obojętnym oraz że nie można dopuścić do powtórzenia tej tragedii.

            • Szkoła Dobrego Słowa - listopad

            • Czas na podsumowanie listopadowych działań "Szkoły Dobrego Słowa":

              1. klasa 5a podjęła się prowadzenia Radia Dobrego Słowa.

              Najpierw przeprowadziliśmy wśród uczniów ankietę, w której zgromadziliśmy klasowy zestaw dobrych słów i cytatów, które wykorzystaliśmy prowadząc audycję.

              Pierwszą poprowadziła wychowawczyni p. Krystyna Rasińska, kolejne odsłony były udziałem wielu uczniów, którzy wg wcześniej przygotowanych scenariuszy zaczynali dzień społeczności szkolnej serdecznym powitaniem, prezentacją SŁOWA DNIA( przyjaźń, życzliwość, miłość, życzliwość, szczęście, cytatem ilustrującym słowo dnia. Podawaliśmy dobre wiadomości z życia uczniów- m. in. sukcesy naszych uczniów, o zbiórce rzeczy dla Domu Dziecka itd.

              Przeprowadziliśmy wywiady z naszymi nauczycielami i innymi pracownikami szkoły i uczniami, pytając każdego z nich: Czym dla Pani/ Pana/ Ciebie dobre słowo?

              Oto kilka ciekawych wypowiedzi:

              „Dobre słowo to takie, które sprawia, że druga czuje się dobrze”, „Dobre słowo sprawia, że między ludźmi pojawia się porozumienie i poczucie wspólnoty”. „ Dobre słowo jest wtedy, gdy jest wypowiadane w intencji bycia życzliwym dla drugiego człowieka”. „Dobre słowo to taki słowny przytulas”. „Dobre słowo sprawia, że słońce wychodzi na niebie nawet wtedy, gdy pada deszcz. Uśmiecham się i jest mi lżej na sercu”.

              2. Światowy Dzień Dobroci uczniowie klasy 2d uczcili przygotowując dla społeczności naszej Szkoły karteczki z dobrymi słowami.

              3. A w bibliotece szkolnej z okazji Światowego Dnia Pluszowego Misia dzieci przygotowały i rozdawały misiowe słowa ogrzewające serduszka.

              4. Wzięliśmy także udział w akcji organizowanej przez Caritas i Radio eM przygotowując kartki świąteczne dla seniorów.

              Każdego dnia pamiętajmy: dobre słowo, życzliwość, dobre myśli o innych nic nie kosztuje, a tak wiele mogą zmienić na lepsze.

              #SzkołaDobregoSłowa @KampaniaSpołecznaSłowamająmoc @FundacjaPozytywni.pl